Zet dat ding toch gewoon op stil
Professional Business Communicator
Maaike Lemmens
Professional Business Communicator
03/07/2024
2 min

Zet dat ding toch gewoon op stil

03/07/2024
2 min

Sinds kort heb ik een nieuwe telefoon.

 

De vorige heeft het een goede acht jaar volgehouden, dus je begrijpt: ik ben nog helemaal ondersteboven van de foto’s die de nieuwe maakt.. mán wat een verbetering.

 

Wat inmiddels ook doorontwikkeld is, dat zijn de geluidjes die je kunt instellen (ja, ik ben zo iemand met het geluid aan).

 

Normaal gesproken – vroeger dus – had bijvoorbeeld ‘email’ z’n eigen piepje. Een groepschat gaf een andere melding dan een rechtstreeks berichtje. En Instagram klinkt weer anders. De werkmail? Ja, nou, die staat dus op stil haha ;)

 

Al die verschillende geluidjes werken heerlijk: ik weet precies wat er binnenkomt en kan zonder te kijken, besluiten of ik er iets mee ‘moet’.

 

Maar nu, nu is het allemaal anders.

 

Want omdat alles nieuw is, herken ik nu helemaal niks meer. Niet één. Noppes, nada. Elke tingel, piep of ploink klinkt raar en levert vooral verwarring op.

 

Komt er nou een nieuwe mail binnen, of probeert iemand me te bereiken? Is het een ‘dhlbezorger’ die me ’s avonds laat sms’t of kan ik een F1-grapje verwachten in de insta-chat?

 

Nou hoor ik je denken: zet dat ding toch gewoon op stil, doe niet zo raar met je geluidjes en voilá.

 

En op zich heb je daar een punt, maar toch ook weer niet.

 

Want inderdaad: zeker in het begin is het wennen en aanpassen, dat kost meer tijd dan ‘op stil en ze bekijken het maar’.

 

Maar op de langere termijn levert deze begin-inspanning me juist veel op. Al was het maar dat ik m’n telefoon kan bellen als ik ‘m kwijt ben ;)

 

Het lijkt een beetje op het aanleren van een nieuwe vaardigheid: dat gaat in het begin stroef en kost veel moeite, maar hoe vaker je het doet.. hoe makkelijker en sneller het gaat.

 

Stop je na de eerste keer met oefenen ‘want het duurt te lang, dit kan ik dus niet’, ja, dan kom je ook nooit in het soepele gedeelte terecht.

 

Voor alle nieuwe dingen geldt namelijk dat het een kwestie is van volhouden: op een liefdevolle manier net zolang doorzetten tot je in de vingers hebt wat je wilde leren.

 

Investeren.

 

Het maakt niet uit of het dan gaat om telefoongeluidjes, gesprekstechnieken, communicatievaardigheden of iets compleet anders.

 

Nieuwe dingen leren? Kost tijd.

Vaardigheden ontwikkelen? Kost tijd.

Technieken aanscherpen? Kost tijd.

 

Alles dat het waard is om te kunnen, kost tijd om te leren.

 

En als je die tijd dan ergens in investeert, zorg dan in vredesnaam voor uitstekende begeleiding. Dan levert het je tenminste wat op, in plaats van dat je als een onnozele in dezelfde kringetjes blijft ronddraaien.

 

Vanuit dit principe hebben we onze jaaropleiding, de ‘Professional Business Communicator’ opgezet.

 

Jij investeert tijd, geld en energie in het leren van doelgericht, flexibel en betrouwbaar communiceren en wij vinden dat we het dan aan jou ‘verplicht’ zijn je daarin te ondersteunen op de manier die jij nodig hebt en die je het meeste oplevert.

 

Dat betekent dat wij ook bij de intervisies zijn. Dat je ons altijd mag bellen (dus ook ’s avonds laat als je de volgende ochtend een moeilijk gesprek hebt). Dat we je extra coachen als we dat nodig vinden.

 

Kortom: jij investeert een jaar in jezelf en wij investeren net zo hard met je mee.

 

Zodat je na dat jaar zo’n stevige fundering hebt om op te staan, dat de wereld verdraaid had z’n best moet doen om jou nog om te krijgen.

 

Benieuwd hoe we dat precies doen?

Kijk dan eens op bnlpa.nl/pbc

 

Of kom vrijblijvend een bakkie doen, bespreken we het lekker offline.


Categorieën