Een huisstijl vol paarstinten

Printers.


By far één van de meest frustrerende apparaten als je het mij vraagt.

Loopt altijd te mauwen over lege papierlades, cartridges die ‘over de datum’ zijn, netwerkverbindingen die ‘ie vergeten is… en als Zijne Heerlijckheid zich dan verwaardigt aan de slag te gaan, dan duurt het drie jaar voor het geheel een keertje op papier staat.

Onze huidige drukpers heeft gelukkig één van die problemen opgelost: de schat heeft vier kleine tankjes waar je inkt uit een flesje in kunt doen.

Werkt uitstekend: een volle tank gaat lang mee en je staat nooit meer voor de verrassing dat je anderhalf uur voor de deadline ineens zonder magenta zit met je huisstijl vol paarstinten.

De echte briljantie van het systeem zit echter in het bijvulsysteem.

Als een soort sleutels zitten er allerlei uitsteeksels aan de flesjes die ervoor zorgen dat het zwarte flesje alleen op de zwarte tank past (en blauw alleen op blauw en, nouja, je snapt het concept).

Elke kleur heeft z’n eigen opening, waardoor je nooit het risico loopt dat je het verkeerd doet. Het kán gewoon maar op één manier.

Flesje en tank kun je vervolgens zien als twee delen die iets proberen uit te wisselen, er zit iets in het ene deel en dat moet naar de andere kant. Bij voorkeur op zo’n manier dat de inhoud op de goede plek terecht komt, want het is gegarandeerd huilen als je de gele tank met blauw bijvult.

Communiceren werkt precies hetzelfde: jij hebt een mening / voorstel / argument / boodschap / wat dan ook en dat moet je op de één of andere manier bij de ander laten binnenkomen. Op de manier waarop jij het bedoelt en niet zoals zij dat wensen te interpreteren ;)

Met een beetje fantasie kun je die twee concepten dan aan elkaar maken: als je wil dat de ander jou ‘goed’ begrijpt (dus zoals je het bedoeld had), dan moet je zorgen dat jouw communicatie zo helder is dat het niet ‘fout’ kán gaan.

Dat betekent (gelukkig!) niet dat je altijd super gedetailleerd moet zijn en allemaal disclaimers bij elke tekst moet gaan meesturen.

Het betekent dat je jouw teksten aan moet passen aan de vermogens van het brein van jouw gesprekspartner.

Begin bijvoorbeeld eens met het invoeren van ‘uitvoerbare taal’.

Stel we doen een korte oefening. Ik vraag je precies te doen wat ik als opdracht geef en mijn opdrachten zijn als volgt:

  1. Doe je ogen dicht en zie in gedachten een dier voor je. Het maakt niet uit welk dier je kiest, maar je kiest géén olifant.
  2. Op de rug van dat dier, die niet-olifant, zie je vervolgens géén konijntje zitten.
  3. Dat niet-konijntje draagt absoluut geen roze rugzakje op z’n rug.
  4. En aan die niet-rugzak die niet-roze is, hangt van alles maar géén worteltjessleutelhanger.

Dit is heel raar natuurlijk, want wat ik hiermee doe is alleen maar een beeld oproepen van een olifant met een konijntje op z’n rug die een hysterisch roze rugzak draagt.

Toch is dit hoe we heel vaak met elkaar praten.

We zeggen dan dingen als ‘ik vind het niet fijn als je zo met me omgaat’ (alsof die ander dan ineens weet wat ‘ie wel moet doen),
 of ‘het is niet de bedoeling dat je telkens zo laat je stukken aanlevert’ (alsof die ander dan automatisch weet wanneer je ze wel wil hebben),
 of ‘we moeten er echt mee ophouden om zo langs elkaar heen te werken’ (alsof dan spontaan duidelijk is hoe je wel wil dat er gewerkt wordt – tegen elkaar aan?)

Dat omvormen van jouw taal is makkelijker gezegd dan gedaan, want die onduidelijke manier van praten heb je de afgelopen decennia uitstekend getraind. Daar ben je ontzettend goed in geworden. (NB: niet alleen jij hoor, de hele maatschappij doet dit)

Om dat daar verandering in aan te brengen, heb je regelmatig input van buitenaf nodig. Feedback die je vertelt waar het al goed gaat en waar je nog mee aan de slag moet.

En laat het nou *toevallig* zo zijn dat wij binnenkort weer starten met onze jaaropleiding tot Professional Business Communicator, waarin we je precies dit geven.

We leren je alles wat je moet weten om professioneel te communiceren, je leert de vaardigheden die je nodig hebt en we begeleiden je een jaar lang in jouw ontwikkeling.

Alles over de opleiding vind je hier >>

Voorafgaand aan de opleiding is een intakegesprek altijd verplicht: dan kunnen we allemaal (jij ook!) beslissen of de opleiding bij je past.

Die inplannen doe je heel eenvoudig: stuur ons een mailtje of bel Maaike (06 425 494 38) even op.

Zien we je snel?