0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Zij verkopen geen etenswaren

19 januari 2021

Pas werd mijn postbode uitgefoeterd door een boze mevrouw met miniatuurhond.

Je vraagt je af wat de man dan verkeerd had gedaan…
Stond z’n auto heel asociaal geparkeerd?
Had hij de mini-hond geplet met een doos?
Kiepert hij al weken al haar bestellingen in de sloot?

Nope, de reden was nog idioter.

Hij kreeg namelijk de wind van voren omdat hij het gore lef had om bij mij een pakket te bezorgen.

Je vraagt je af wat ik dan verkeerd heb gedaan waardoor ik het recht op bezorging van mijn pakketjes ben verloren.

Nou, dat voorrecht raak je dus blijkbaar kwijt door niet thuis te werken.

Even voor de beeldvorming: 90% van de tijd zit ik hier in m’n eentje in ons kantoor van ruim 180 m2. Af en toe is Jan er ook en met enige regelmaat komen er mensen langs voor coaching, waardoor we de ruimte moeten zien te verdelen over drie man. Een uitdaging, echt, maar op de een of andere manier lukt het ons toch om voldoende afstand te bewaren 😉

Ik weet niet zo goed of de mevrouw in kwestie enig idee heeft van onze situatie en of het haar überhaupt interesseert dat we ruimschoots binnen de maatregelen opereren, want het enige dat ze de postbodemeneer toeschreeuwde was: “zij verkopen geen etenswaren, dus ze mogen daar niet zijn!!1!”

En als mensen wel werken, maar geen etenswaren verkopen, dan zou de postbezorger blijkbaar principieel moeten weigeren nog langer pakketjes bij dat soort verdorven mensen te bezorgen.

Gelukkig is onze postbode een hele toffe peer die daar prima tegen kan.

Hij zei dus heerlijk onderkoeld: “mevrouw, ik ben gewoon postbode, ik weet het verder ook niet,” stapte vervolgens in z’n – perfect aan de kant van de weg geparkeerde – bus en reed weg.

Met zijn vertrek leek het probleem ook opgelost, want de Hele Boze Mevrouw liep al vrij snel weer door en heeft verder niet bij mij aangebeld om me te vertellen dat ik eigenhandig de hele maatschappij ontwricht.

Waarschijnlijk was het zien van de postbode die lachend naar buiten liep net de druppel die ergens van binnen een emmertje liet overlopen, en was het ook weer over zodra ze die – spreekwoordelijk – had geleegd.

En op zich kun je het haar ook niet echt kwalijk nemen natuurlijk.

We zitten allemaal al een ruime tien maanden langzaam gek te worden achter onze laptops.
Dat de lontjes alsmaar korter worden en de tenen alsmaar langer is ontzettend begrijpelijk.
Iedereen is het zat en niemand heeft de oplossing.

Hartstikke logisch dat we daar prikkelbaarder en gevoeliger van worden.
Het vervelende is alleen dat het niet helpt.

Ja, de eerste drie minuten is het heerlijk om lekker onredelijk tekeer te kunnen gaan ;).. maar daarna blijkt al snel dat er niets fundamenteels veranderd is.

Behalve dan misschien dat je ruzie hebt staan maken met iemand die daar niet echt lekker op gaat, waardoor je die relatie in gevaar hebt gebracht.
Want ook die vriend, vriendin, collega, buurman, oom of postbode kan inmiddels een stuk minder hebben dan ‘vroeger’.

Het is dus buitengewoon belangrijk dat we allemaal zo zen mogelijk blijven en ons niet laten opwinden door de kleine en onbelangrijke dingen.

Op die manier kun je ervoor zorgen dat je lekker relaxt blijft en op een gezellige manier de dag door komt. Ook ten tijde van lockdowns en avondklokken.

In onze masterclass ‘Nooit meer Op De Kast’ ontdek je niet alleen waar het vandaan komt dat je af en toe uit je slof schiet (terwijl je dat helemaal niet wil), maar bovenal leer je hoe je die reactie al van tevoren neutraliseert.

De bedoeling is namelijk niet dat je gaat leren hoe je jezelf onderdrukt of hoe je emoties die je wél voelt op een andere manier moet benaderen zodat het je lukt om ze niet te laten zien.

Juist niet.

Waar het om gaat is hoe je de bron van zo’n onverwachte uitbarsting kunt aanpakken, want daardoor komen al die vervelende gevoelens helemaal niet meer naar boven.

Mevrouw-met-hond hoeft helemaal niet te leren hoe ze omgaat met haar boosheid op het moment dat ze de postbode ziet lopen.

Mevrouw-met-hond moet ontdekken dat ze gewoon het recht heeft om midden op de dag in bad te gaan liggen met een klein borreltje als ze daar op dat moment behoefte aan heeft. Als ze dat namelijk doet (zichzelf serieus nemen en goed voor zichzelf zorgen), dan is ze veel meer ontspannen en blijkt ze ineens in staat om ‘goedemiddag meneer de postbode, werk ze en een fijne dag’ te zeggen als ze ‘m tegenkomt 😉

We geven de masterclass op dinsdag 9 februari in real life.
Geheel coronaproof aan een klein clubje en er zijn nog een paar plaatsen vrij.

Lig je nou op dinsdagen liever in bad, dan kun je ook de online variant doen.
Daarvoor hebben we ‘m helemaal in een nieuw jasje gestoken, zodat je geheel zelfstandig de hele masterclass doorloopt.
Geen gehannes dus met haperende livestreams of de kinderen van andere deelnemers die live op de zoom om een boterham komen vragen 😉

Wie weet tot snel!

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies