0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Vriendelijk (aan)sturen via tekst

25 maart 2020

Veel van de communicatie op afstand gaat via geschreven tekst. Korte emails, lange emails, whatsappjes, allerlei chatfuncties en misschien zelfs nog wel de sms.

Wat al die manieren gemeen hebben is dat je het alleen moet doen met geschreven woorden, je hebt geen andere hulpmiddelen om jouw boodschap ‘aan te kleden’.

Je kunt niet met jouw intonatie laten merken dat je een grapje maakt.

Of een gesprek met een serieuze toon beginnen, zodat de ander weet dat je straks iets belangrijks gaat vertellen.

Ineens moet je jouw hele boodschap in alleen geschreven (okee, getypte) woorden zien te verpakken.

1. Eén van de belangrijkste dingen die je dan moet onthouden is het gegeven dat we zijn geprogrammeerd om geschreven tekst veel serieuzer te nemen dan gesproken tekst. We hebben niet voor niets het spreekwoord ‘dat staat zwart op wit’.

Dit moet je ‘meerekenen’ in de impact van jouw boodschap.

Zo is er onderzoek gedaan naar het gebruik van interpunctie in chatgesprekken en daar bleek uit dat men ‘een zin met een punt’ veel vaker interpreteert als kortaf of een terechtwijzing dan een ‘zin zonder punt’.
Die hoofdletter maakt dan weer geen verschil, want dat doen veel programma’s uit zichzelf, dus die draagt geen lading.

Stuur je bijvoorbeeld iemand een berichtje waarin je wil zeggen dat je om 14u tijd hebt om er over te bellen, dan maakt het uit of je zegt ‘Om 14u kunnen we er even over bellen.’ of ‘Om 14u kunnen we er even over bellen’.

In het eerste geval leest die ander waarschijnlijk ‘Je hebt het slecht gedaan, als we straks bellen zal ik je precies vertellen wat je verkeerd doet’. Terwijl die tweede die hele extra lading niet heeft en gelezen wordt zoals je ‘m bedoelt.

2. Vanwege de iets formelere aard van geschreven tekst, is het in sommige gevallen essentieel dat je wat extra nadruk legt op de dingen die goed zijn gegaan.

Want ook hier mis je de dingen als de klank van jouw stem, jouw gezichtsuitdrukking en de rest van je houding die normaal gesproken een compliment kracht bij zetten en laten zien dat je het echt meent.

Dus zorg je dat je meer woorden dan gebruikelijk gebruikt om duidelijk te maken dat je een actie waardeert en/of vindt dat die ander iets goed heeft gedaan.

3. Een ander essentieel punt is dat je zo veel mogelijk schrijft zoals je zou praten.

Dit betekent niet dat je ineens alle eh’s en halve woorden in je berichtjes moet gaan zetten, maar veel meer dat je het op zo’n manier moet opschrijven dat die ander jóuw stem hoort op het moment dat ‘ie het leest.

Dus: gebruik gewoon dezelfde (soort) woorden als je in een ‘echt gesprek’ ook gebruikt zou hebben, en als jullie een bijnaam voor elkaar hebben gebruik die lekker. Maak je vaak grapjes, doe dat dan nog steeds en zet er een knipoog achter.

Hoe meer de ‘schrijf-jij’ lijkt op de ‘spreek-jij’, hoe authentieker je overkomt en hoe meer die ander jouw boodschap gaat begrijpen zoals jij ‘m bedoelt ?

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies