Soms loop je voor de vorm nog een rondje

8 juli 2021

Op het moment dat je een winkel binnenstapt, weet je eigenlijk binnen een paar seconden wel of je er iets gaat kopen of niet.

Soms loop je voor de vorm nog een rondje, maar de conclusie ‘nah, dit is ‘m niet’.. die heb je binnen de drie stappen al te pakken.

En dat ligt niet aan het assortiment of aan jouw bui.
Het ligt aan de sfeer, aan de mensen die er werken en de ambiance die ze gecreëerd hebben.

Klopt daar ergens iets niet, dan merk je dat direct en haak je af.

Je gaat dan dingen denken als ‘heb ik dit nou eigenlijk wel echt nodig?’, ‘misschien is het handiger om eerst even uit te zoeken wat ik precies wil’, ‘hmm, ik geloof toch niet dat ik zin heb om hier nu over na te denken’.

Het resultaat is dat je zonder aankoop wegloopt en met een beetje pech – voor de winkel in kwestie dan – die avond nog online bestelt wat je zocht.

Alle gesprekken die je op een dag voert, zijn wat dat betreft goed te vergelijken met een hele kleine winkel waarvan het assortiment bestaat uit jouw voorstel, de offerte die je goedgekeurd wil hebben, jouw briljante oplossing die men van je moet aannemen, etc.

En net als in een echte winkel is de ‘koopbereidheid’ van jouw publiek direct afhankelijk van de sfeer die jij creëert.

Jij als verkoper in de ruimste zin van het woord (want ook als je het bv. ergens juist niet mee eens bent, moet je jouw mening alsnog aan anderen zien te verkopen) hebt enorm veel invloed op of ze wat van je willen ‘kopen’.

Die invloed zit ‘m niet in de woorden die je zegt.
Het zit ‘m ook niet in de kwaliteit van wat je in de aanbieding hebt.

Jouw overtuigingskracht, de mate waarin je mensen met je mee krijgt, dat zit ‘m juist in de dingen die je niet met woorden kunt overbrengen.

Dat waarmee je mensen overtuigt, dat is jouw lichaamstaal.

Daarmee moet je laten zien dat je te vertrouwen bent en dat je niet alleen vanuit jouw eigen belang opereert, maar juist het belang van jullie beiden centraal stelt.

Als je die boodschap wil overbrengen, dan zijn er een aantal dingen die je helemaal aan het begin van jouw  gesprekken moet doen.

Helemaal niet ingewikkeld, maar je moet a) weten wat je moet doen en b) dit ook echt menen. Anders werkt het niet.

Die beide elementen komen uitgebreid aan bod in onze eerstvolgende masterclass op dinsdag 3 augustus.
Hij heet ‘Overtuigen in 90 seconden’ en alle verder informatie over de dag vind je hier.

Zien we je dan? : )

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies