0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Oompa loompa’s die niet opletten

22 oktober 2020

Ondanks alle ellende is er vorige week een nieuwe groep PBC’ers gestart en nieuwe studenten betekent: nieuwe syllabi printen.

Na een paar dramatische ervaringen met drukkers (Oh, toen je zei dat je de gaten op een specifieke plek wilde hebben, meende je dat? En nu passen ze niet in je map? Tja, dat is wel vervelend inderdaad. Ik kan ze wel opnieuw voor je maken als je dat echt wil, dan zijn ze over twee weken klaar. Je hebt ze overmorgen nodig? Ja, ik dacht al dat ik zoiets ergens had zien staan…), doen we dat tegenwoordig gewoon weer zelf.

De printer die we daarvoor gebruiken, heeft een heel slim systeem.

Hij heeft namelijk geen cartridges meer die je hoeft te vervangen, maar er zitten kleine reservoirs in die je eens in de zoveel tijd alleen maar hoeft bij te vullen.

En toen ik dat de eerste keer deed, was ik stiekem toch een soort zenuwachtig. Een beetje net als voor de eerste keer tanken in het buitenland als je de taal niet kent: voor je het weet sta je ‘m vol te gooien met het verkeerde en zie dat dan maar eens te fixen…

Dat bleek helemaal niet nodig, want gelukkig zijn ze bij de printerfabriek dus best slim.

Ze hebben er namelijk voor gezorgd dat alleen de bijvulfles van de correcte kleur past op het corresponderende reservoir in de printer.

Briljant, want zo kan ik het niet verkeerd doen en zij zijn nooit meer tijd kwijt aan al die oompa loompa’s die niet opletten.

Ze hebben dus een manier ontwikkeld waarop hun product fool proof is geworden.

In jouw rol van leidinggevende moet je dat ook doen.

Je verkoopt natuurlijk geen printers aan jouw mensen, maar de manier waarop jij ze aanstuurt moet wel zo helder en duidelijk zijn dat zij het niet verkeerd kunnen doen.

Dat is lekker voor hen, want dingen goed doen werkt toch nog altijd beter voor de moraal dan dingen fout doen, maar het is ook heel lekker voor jou, want jij bent een stuk minder tijd kwijt aan het bijhouden van wat ze doen, dat proberen bij te sturen, corrigeren wat echt mis gaat en nog maar eens controleren wat er nou precies uitgevoerd wordt.

Cruciaal daarin is dat jij in staat moet zijn om precies die informatie van ze te krijgen die jij nodig hebt om jouw beslissingen te kunnen nemen.

Want als jij, weet ik veel, dat nieuwe product wil gaan verkopen, dan wil je wel weten of dat ook al kan en dan heb je niets aan allerlei vage toezeggingen en gemompelde bezwaren.

Het is dus aan jou om te zorgen dat de ‘leverancier’ van de info die je zoekt niet anders kan dan je te geven wat je nodig hebt. Dat is namelijk niet per se ook het soort informatie die ze graag met je willen delen.

Verreweg de beste manier om hele goede antwoorden te krijgen, is door ze hele goede vragen te stellen.

Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar wij hebben ontdekt dat je daarvoor maar zes verschillende vragen nodig hebt.

Met alleen die vragen ben je er natuurlijk niet, je moet ook wel een beetje weten waar je mee bezig bent.

Zo is het bijvoorbeeld belangrijk ze even op een speciale manier in te leiden.

Welke zes vragen je precies nodig hebt, hoe je die inleidt, wat je vervolgens doet met het antwoord dat je krijgt.. al die dingen ga je ontdekken in onze online training Super Easy Doorvragen.

Over drie weken gaan de (virtuele) deuren weer open, zien we je dan?

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies