0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Het enige dat ze deed, was een paar vragen stellen

12 maart 2020

Eens per jaar gaan we met de vriendengroep op vakantie.
Dat is ooit begonnen als een lang weekend, maar sommige bestemmingen vragen nu eenmaal om een langer bezoek, dus een paar jaar geleden waren we twee weken naar Schotland.

De heren die meegingen namen geen genoegen met de door ons geplande ‘wandelingen door natuurgebieden’ en ‘musea bezoeken’. Zij kwamen toch vooral voor de whisky.

Dus het was prima dat wij op Loch Ness wilden rondvaren op zoek naar die draak, maar we moesten ook een paar dagen naar Speyside.

Het idee was om een aantal verschillende distilleerderijen te bezoeken, zodat ze een gedegen productonderzoek konden doen ?
Al snel bleek dat het alleen niet zo werkt..

Want al die proeverijen beginnen met een rondleiding en ze doen dus allemaal hetzelfde, waardoor je er op zich wel bent met één keer zo’n tour.

Veel leuker is het zoeken van lokale cafeetjes met van die heerlijke Schotten achter de bar die hun hele voorraad uit het blote hoofd kennen.

Op een gegeven moment hadden we er eentje gevonden waar een wat oudere vrouw aan het roer stond. Ze zag er een beetje streng uit en we konden haar bijna hóren denken.. daar heb je weer zo’n troep idiote toeristen.
Maar goed, een klant is een klant, dus ze gaf ons het boek met alle aanwezige whisky’s.

Na een klein kwartier bladeren, googelen, bladeren, samen overleggen, nog eens googelen en vertwijfeld opnieuw bladeren, kwam iemand op het lumineuze idee om het gewoon aan de bar te gaan vragen.

En toen gebeurde het wonder: de mevrouw werd helemaal enthousiast en wist voor iedereen precies de goede whisky te vinden.
Het enige dat ze daarvoor deed was een paar vragen aan ze stellen.
Ik weet die vragen niet meer, want ik houd niet van whisky en heb dus ook niet echt geluisterd tijdens de rondleidingen.. ?

Met de antwoorden die ze kreeg, kon ze heel precies vaststellen waar iemand naar op zoek was en dat koppelde ze aan iets uit haar assortiment.

Een fantastische eigenschap als je 400 whisky’s aan de man moet zien te brengen, maar ook zeer bruikbaar in allerlei andere contexten.

Als professional ben je namelijk de hele dag bezig om dingen te verkopen.

Het maakt niet zo gek veel uit wat je functie is, want of je nu functioneringsgesprekken voert, die ene investering er doorheen wil krijgen of daadwerkelijk een product verkoopt, jouw doel blijft hetzelfde: dat de mensen tegen wie je het hebt naar je luisteren en iets doen met dat wat je zegt.
En mensen komen alleen in actie wanneer ze het idee hebben dat die actie bijdraagt aan wat zij belangrijk vinden.

Je zal er dus achter moeten zien te komen wat degene die je wil bereiken écht belangrijk vindt, zodat je jouw boodschap daar op kunt laten aansluiten.

Hoe je dat doet?
Dat leren we je graag op donderdag 2 april tijdens de masterclass ’De magie van criteria’.

We hebben het dan niet alleen over hoe je ontdekt wat ze belangrijk vinden, maar ook hoe je er achter komt welke soort informatie ze van je willen krijgen.
Zodat je precies die dingen kunt geven, waardoor ze niet in de weerstand schieten, maar ze juist met veel plezier volgen.

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies