Henk had gewoon niks gedaan

16 december 2021

Ondanks alle maatregelen die nog steeds het leven moeilijk maken, konden we een paar weken geleden gelukkig toch starten met een nieuwe ronde van de jaaropleiding.

Ter voorbereiding vragen we altijd alle deelnemers om een online analyse in te vullen.

Dat ding is helemaal niet ingewikkeld, maar het invullen kost wel iets van tijd en daar heeft niet iedereen evenveel zin in.

Een paar groepen geleden was er een grapjas die dacht zich er uit te kunnen kletsen.

Beetje dom idee als je een communicatietraining gaat doen: dat je denkt dat jij beter bent met woorden dan je trainer, maar hoop doet leven 😉

Zijn verklaring voor het niet afronden van de analyse was dat ‘ie er steeds uit gegooid werd door het systeem als hij halverwege was. Dat gebeurde ‘telkens’ en op een gegeven moment was hij er zo klaar mee dat hij niet verder wilde.

Klinkt op zichzelf logisch en begrijpelijk, als de techniek niet wil werken is het ook heel irritant.

Maar nu laat het systeem ook zien hoe vaak er is ingelogd…

Dat was één keer en de toen ingevulde informatie was gewoon opgeslagen.

Er was dus helemaal niets stuk, Henk had gewoon niks gedaan en probeerde m’n tool de schuld te geven.

Dan is het heel verleidelijk om vol de confrontatie aan te gaan en ‘m eens goed te vertellen wat een lapzwans hij is dat ‘ie geen enkele moeite wenst te doen, terwijl hij er zelf beter van wordt.

Maar het kan ook anders.

Onder de vlag van ‘dit hoort niet en ga ik uiteraard doorgeven een de systeembeheerder’ kon ik heel vriendelijk en gericht doorvragen naar wat er precies gebeurd was – zonder die info kan ik immers geen goede melding maken.

Het duurde niet lang voordat natuurlijk de aap uit de mouw kwam: meneer was begonnen, had halverwege geen zin meer en had afgesloten zonder op te slaan. In de veronderstelling dat hij weer opnieuw zou moeten beginnen, had ‘ie het gewoon maar helemaal niet meer geprobeerd en vervolgens het verhaal richting mij een ‘klein beetje’ in zijn voordeel uitgelegd 😉

Om dit op tafel te krijgen, moest ik drie hele vragen stellen.

Met die drie vragen begreep hij dat  ‘ie toch echt wat moest gaan doen en tegelijkertijd was onze onderlinge relatie nog steeds goed.

Ik had ‘m namelijk nergens van beschuldigd, dus hij hoefde zich niet aangevallen te voelen.

Dat heel gerichte vragen geen onenigheid opleveren, maar juist voor een betere verstandhouding zorgen.. dat vereist een speciaal soort vragen.

Je moet goed weten waar je naartoe wil werken, de daarbij passende vragen stellen en die op zo’n manier brengen dat ze goed vallen aan de overkant.

Welke vragen dat zijn en hoe je ze goed laat landen bij degene die met de billen bloot moet, dat leer je in onze online training ‘Super Easy Doorvragen’.

Alle details over de training en de knop waarmee je je aanmeldt vind je hier 🙂

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies