0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Gewoon een beetje brood verkopen

19 november 2020

Het is inmiddels een goede vijf-en-een-half jaar geleden dat ik stopte met mijn bijbaantje bij een bakkerij in het dorp.

Door de jaren heen had zich daar een heel gezellig team opgebouwd en omdat we er allemaal al jaren werkten, ging alles lekker gestroomlijnd.

Destijds was het me op zich wel opgevallen dat het allemaal soepel liep en dat praktisch alle klanten tevreden de deur uitgingen, maar verder waren we daar helemaal niet zo mee bezig.

Wij waren gewoon een beetje brood aan het verkopen en dat ouwehoeren met klanten maakte voor ons de dag ook weer leuker.

En onthouden wat iemand als standaardbestelling heeft, dat was helemaal niet bedoeld om ze als vaste klant aan onze winkel te binden. Het scheelde gewoon ook veel tijd als je niet veertien keer hoeft te vragen ‘had u anders nog iets gewenst?’, maar alvast kan pakken wat ze toch wel willen terwijl zij nadenken over de veranderende elementen van hun bestelling.

Vonden we allemaal niet meer dan normaal.

Maar blijkbaar hebben we er toch een onuitwisbare indruk mee achtergelaten, want vorige week werd ik in een compleet andere winkel herkend door één van ‘mijn’ voormalig vaste klanten.

Behalve eventjes herinneringen ophalen (oliebollenstress, chauffeurs met lekke banden, niet geleverd grootbrood, etc), vertelde ze ook dat ze altijd erg heeft genoten van hoe wij het deden.

En dat zette me aan het denken, want ik had op het moment zelf totaal niet het idee dat we iets bijzonders neerzetten, maar blijkbaar werd dat aan de ‘andere kant’ wel zo ervaren.

Anders had ze nooit de tijd en moeite genomen om dat vijf jaar later nog speciaal te vertellen 😉

Wat denk ik het belangrijkste is waardoor ze – ook na al die tijd – nog zo tevreden is, is dat ook háár dag makkelijker en leuker werd doordat wij onze eigen dag makkelijker en leuker probeerden te maken.

Met andere woorden: het was ook in haar voordeel en dat maakt dat ze er blij mee is.

Die manier van redeneren is niet voorbehouden aan klanten van bakkers.

Iedereen vindt het prima als jij iets doet waar zij beter van worden.

Of je nou wat verkoopt, als team samenwerkt of leidinggeeft: mensen worden blij van jouw inspanningen als ze er zelf ook wat aan hebben.

Verreweg de makkelijkste manier om een ander iets waardevols te geven is door goede vragen te stellen, omdat je met één goede vraag meteen doordringt tot de kern van waar het om gaat.

Nog los van de inhoudelijke toevoeging die jouw expertise oplevert, zorg je dus met die ene vraag alleen al voor een enorme tijdsbesparing.

Jij bespaart tijd, maar zij natuurlijk net zo goed en dat merken ze.

Na een paar keer een gesprek met jou te hebben gevoerd, gaat het ze opvallen dat het met jou altijd veel sneller en veel doelgerichter gaat dan als ze met anderen praten.

Terwijl jij voor jouw gevoel helemaal niet zoveel bijzonders doet.

Natuurlijk: je luistert goed, je denkt na over welke vraag je gaat stellen en je luistert weer heel nauwkeurig naar het antwoord dat je krijgt (om vervolgens weer een goed doordachte vraag te stellen), maar dat voelt niet als wereldschokkend.

Alleen: dat is het wel.

In deze vreemde selfie-wereld waar zo goed als iedereen de hele dag zo goed als alleen maar met zichzelf bezig is, is het een verademing als er eens iemand langskomt die écht naar je luistert.

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig mensen in staat om hun focus van zichzelf te verleggen naar hun gesprekspartner.

Een pijnlijke ontwikkeling, maar wel eentje die kansen biedt voor degenen die het wél kunnen.

En – je verwacht het niet 🙂 – laat dat hele luisteren-en-hele-goede-vragen-stellen nou iets zijn wat je heel goed kunt leren.

Hoe zeldzaam het tegenwoordig ook mag zijn, het is en blijft een vaardigheid; en vaardigheden zijn te leren en te trainen.

Bijvoorbeeld door onze online training ‘Super Easy Doorvragen’, waarin je de vier stappen van het proces ontdekt: luisteren, jouw vraag formuleren, jouw vraag op zo’n manier droppen dat ‘ie aankomt en het antwoord dat je vervolgens terugkrijgt verwerken.

Met een uur of drie à vier weet je alles – en nu de Sint zo goed als in quarantaine zit, is die tijd alvast voor je vrijgemaakt 😉

alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies