Geen centje pijn

8 augustus 2021

Precies een dag voor vertrek, springt straks de QR-code aan.

Dat komt perfect uit, scheelt een heleboel gedoe. Hoe heet een testlocatie in het Frans? En hoe kom je in vredesnaam aan die ene cent voor testen die ineens 25,01 kosten en alleen maar contant te betalen zijn?

Maar goed, heel even terug in de tijd.

Want prikafspraak 2 verliep heel anders dan prikafspraak 1.

De eerste keer was best zen. Vriendelijke en wat oudere meneer die een beetje tegen je babbelt. Duwt tijdens het kletsen met z’n vingers in je arm ‘op zoek naar een mooi plekje’ en zomaar ineens is het allemaal voorbij.

Geen centje pijn.

Wat een verschil met de tweede ronde: hele formele mevrouw – ja, dat is inderdaad mijn naam; ja, ik kom voor een vaccin; natuurlijk weet ik m’n geboortedatum ook deze vierde keer uit het hoofd. Zo’n type dat met een theatrale aanloop die naald er in jast en heel zorgvuldig (lees: tergend langzaam) de nanobots inbrengt.

Heb drie dagen last gehad.

Uiteindelijk is het resultaat in beide gevallen natuurlijk identiek, maar de manier waarop het gebeurt is toch ook wel erg bepalend voor de slachtoffertevredenheid.

Het gaat er dus niet alleen om dat je het beoogde eindpunt bereikt; hoe je daar komt maakt een enorm verschil.

Je laat een hele andere indruk achter als je weet wat je doet, inspeelt op de situatie en soepel opereert.

Doe je het een beetje moeizaam, loopt het allemaal niet zo lekker, dan geef je die ander ongemerkt het idee dat je de ballen verstand hebt van waar je mee bezig bent.

En dat is niet alleen onhandig op het moment zelf.

Ook op de langere termijn kun je daar last van krijgen, want alle ongemakken daarna kunnen makkelijk worden toegeschreven aan jouw aanpak.

In mijn geval ben ik eerst drie dagen boos geweest op dat mens dat ongetwijfeld iets verkeerd gedaan had, voordat Google me vertelde dat het op zich redelijk veelvoorkomende bijwerkingen waren. En zelfs nu ik dat weet, vind ik stiekem nog steeds dat het haar schuld is.

Dat de weg naar je doel toe bijzonder belangrijk is voor de indruk die je achterlaat, is ook een verschijnsel dat zich voordoet in jouw professionele gesprekken.

Je voert vast hele nuttige gesprekken en uiteindelijk kom je vast ook wel ergens met zeven zachtgekookte vragen, maar je gaat dan niet bekend staan om jouw gesprekskwaliteit.

Als je met één of twee heel accurate vragen naar de kern weet te komen en zo informatie boven tafel krijgt die ze anders nooit uit zichzelf hadden gedeeld.. dan wordt het een heel ander verhaal : )

En dan laten we voor het gemak nog even buiten beschouwing hoeveel tijd je wint door elke keer vijf vragen minder nodig te hebben.

Maar ja, om in elk gesprek met twee vragen te zijn waar je wezen wil, dat is nog best een uitdaging.

Want welke vragen stel je dan?
Hoe kies je uit alle zin en onzin die ze je vertellen waar je op in gaat?
Wat doe je als ze geen antwoord willen geven?
Hoe breng je jouw vraag?
Gaat de sfeer daar niet onder lijden?

Allemaal hele terechte vragen die ons vaak gesteld worden als het over doorvragen gaat

Daarom hebben we een online training van gemaakt die antwoord geeft op al dit soort dingen, met een paar (max drie) uurtjes weet je alles ; )

Je meldt je aan op: bnlpa.nl/online-trainingen/super-easy-doorvragen

alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies