0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Een relais van een bepaalde actuator

4 februari 2020

“Hiermee kan een relais worden geactiveerd van een bepaalde actuator die in het systeem is geïnstalleerd.”

Iemand enig idee wat hier staat?

We hebben het over een knop op een intercom die iets zou moeten doen als je er op drukt.

Maar wat?
Niemand die het weet.

Toch is dit – ik verzin het niet – het enige dat de gebruiksaanwijzing van de intercom zegt over de functie van de knop in kwestie.

Je zou verwachten dat de tekst die opgenomen wordt in zo’n gebruiksaanwijzing voldoende is om aan iedereen die het leest uit te leggen wat die knop doet.

Ook – juist – aan de mensen die geen idee hebben welke actuatoren er zoal in het systeem zijn geïnstalleerd.

Ik ga er gewoon vanuit dat er op een mooie dag iemand achter z’n laptop is gaan zitten om de instructies te noteren en dat diegene ook z’n best heeft gedaan om het allemaal zo duidelijk mogelijk op te schrijven.

Dus zo blijkt maar weer: helder communiceren kent zo z’n uitdagingen ; )

Want hier staat natuurlijk helemaal niets.

Nou goed dan, er staat: die knop hè, nou, die doet dus iets.

Maar er niets in waardoor je als intercom-dummie snapt wat je ermee kunt of zou moeten.
Wellicht kun je er zelfs als intercom-expert geen moer mee.

Terwijl dat natuurlijk wel de bedoeling is, want op basis van deze tekst moet je de komende jaren met dat ding aan de slag.

Nou praat zo’n papiertje niet terug als je er een vraag aan stelt, dus in dit geval kun je niet veel, maar over het algemeen kun je de ‘zender’ van informatie wel bereiken als je iets niet begrijpt.

En dan kan het een idee zijn om ze één of twee hele goede vragen te stellen waarmee je precies die informatie boven water krijgt die jij nodig hebt om verder te kunnen.

Moet je natuurlijk wel een paar van die goede vragen paraat hebben, want als je stomme vragen stelt, krijg je ook stomme antwoorden terug.

Als je kwalitatieve en inhoudelijke antwoorden wil, dan zul je kwalitatieve en inhoudelijke vragen moeten (leren) stellen.

Klinkt als een moeizaam en ingewikkeld proces, maar dat valt gelukkig reuze mee.

In onze online training Super Easy Doorvragen krijg je ons eigen vier-stappen-plan dat wij al jaren gebruiken om razendsnel tot de kern van de case door te dringen en waarmee je altijd precies de goede vraag in de juiste context kunt stellen.

Bij elkaar duren de video’s iets minder dan twee uur en je kunt direct van start nadat je je hebt aangemeld, dus op zich zou je super easy moeten kunnen doorvragen tegen de tijd dat je avondkloktechnisch weer naar buiten mag ; )

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies