Bloedende oren

15 juli 2021

Afgelopen acht donderdagen liep ik elke avond langs een klein houten gebouwtje.
Acht donderdagavonden op rij had ik spontaan bloedende oren.

In dat kleine houten gebouwtje oefent een heel stel zevenjarige dwarsfluitspeelstertjes (goed woord voor scrabble dit) wekelijks hun kunsten.

En man, wat hebben ze die oefening hard nodig : )

Maar hoe onwaarschijnlijk slecht het ook klinkt, toch is het heerlijk om dat gepiel en al die valse noten aan te horen.

Ze doen namelijk iets heel belangrijks.

Ze trainen.

Want ongeacht of ze nou door hun moeders zijn gestuurd (“Je moet in ieder geval één instrument kiezen”) of uit pure passie aan de dwarsfluit zijn begonnen.. hoe meer ze oefenen, hoe beter ze er in worden.

Zeker nu ze niet in hun eentje op hun kamer zitten te klooien, maar elke week les krijgen van iemand die er verstand van heeft.

Natuurlijk kun je best goed worden in dwarsfluit-fluiten van maandenlang proberen, maar het gaat gewoon een stuk sneller als iemand je in één keer de goede techniek en de handigste maniertjes aanleert.

Dan zit je niet zelf het wiel uit te vinden en kun je de tijd die je daarmee bespaart weer steken in het verder ontwikkelen van je dwarsfluitskills.

Iets dat ook vrij zonde van je tijd is om zelf te gaan zitten uitvogelen, is hoe je iemand ergens van kunt overtuigen.

Of je dat gaat lukken, wordt namelijk in negentig seconden besloten, dus het is zaak dat je in die negentig seconden precies die dingen doet die in jouw voordeel werken.

Dat is alleen niet waar de meeste mensen het zoeken als ze zelf aan de slag gaan.

Een van de voornaamste misverstanden is namelijk dat je anderen kunt overtuigen door goede argumenten aan te dragen en prachtige onderbouwingen met cijfers en feiten te presenteren.

Nou, vergeet het maar.
Logica mag pas veel later in het proces meedoen.

Men besluit éérst of ze zich door jou wensen te laten overtuigen en dat doen ze compleet onbewust en op gevoel.

Daarna gaan ze in jouw verhaal op zoek naar mooie manieren om dat besluit aan op te hangen.

En het is pas hier dat argumenten, uiteenzettingen en data een rol gaan spelen: op het moment dat ze al lang en breed overtuigd zijn en ze alleen nog een goed verhaal zoeken om hun keuze mee uit te leggen.

Met die briljante Powerpoint-presentatie vol grafiekjes en tabellen ga je het dus niet winnen, want dan ben je veel te laat.

Het belangrijkste werk zit ‘m in de eerste anderhalve minuut van jullie contact en heeft helemaal niets met woorden te maken.

Waarmee dan wel?
Tja, dat is nou net het onderwerp van onze eerstvolgende masterclass ‘Overtuigen in 90 seconden’, dus daar kan ik hier niet al te veel over vertellen ; )
Dinsdag 3 augustus daarentegen…

PS: Ik liep steeds langs dat gebouwtje op weg naar m’n lessen ‘stemacteren’ – nog zo’n ding dat je veel makkelijker leert van experts in hun vak. Vanaf vanavond is die opleiding afgerond, dus u spreekt vanaf nu met een heuse stemactrice : )

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies