0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Bijl-gooien met een gewonde instructeur

23 januari 2020

Bijna anderhalf jaar geleden deed zich iets vreselijks voor:
de eerste van onze vriendengroep werd dertig.

Dat de aftakeling nu onomkeerbaar is begonnen, merken we aan hele simpele dingen..

We hebben ineens vrijwillige bobs – ‘want ik wil er morgen toch op tijd uit’.
We gaan liever niet meer uit, maar hebben de voorkeur voor (dure) kaasjes en (goede) wijntjes bij iemand thuis – want ‘dat is wel zo relaxt, dan kun je tenminste met elkaar praten’.
We willen geen dingen meer voor onze verjaardag, maar iets dat we samen kunnen doen – want ‘wie wil er nou nog meer spullen, het gaat om de ervaringen die je samen maakt’.

Heel eng allemaal ?

Al brengt die nieuwe soort verjaardagscadeaus ons wel op de meest bijzondere plaatsen.

Afgelopen weekend was het tijd voor urban axe throwing.

Het idee daarvan is dat je met een bijl richting een heel groot houten soort-van-dartbord gooit en dan bidt dat die bijl in dat bord blijft hangen.
Zo verzamel je punten en degene met de meeste punten wint.

Nou is het op zich potentieel best gevaarlijk: met twintig man in een afgesloten ruimte en dat je er dan vier een hele scherpe bijl in hun handen geeft.

Het is dan belangrijk – voor het behoud van alle ledematen, maar ook voor de aansprakelijkheidsverzekering ? – dat de begeleiders duidelijk maken wat de regels zijn en waar we ons aan te houden hebben.

In dit specifieke geval was het niet zo heel moeilijk om onze aandacht te krijgen: niemand van ons weet er wat vanaf en we zijn allemaal stiekem een beetje nerveus.
Als er dan iemand is die gaat uitleggen hoe het werkt, dan luisteren we daar allemaal graag naar.

Alleen deed onze uitlegjongen iets geks, waardoor we allemaal efkes in de war waren.

Hij had namelijk een hele grote pleister op z’n hand en daar zat hij steeds een beetje aan te frummelen.

Dat valt natuurlijk op: man met scherpe bijl is kapot gegaan.

Hoe komt ‘ie aan die verwonding?
Is dat door iets dat wij straks ook gaan doen?
Hebben wij dat zo meteen dan ook?
Hoe competent is deze kerel eigenlijk?

Allemaal best legitieme vragen die in een split second door ons hoofd schieten.

Toen iemand er naar vroeg, wilde de gewonde man alleen kwijt ‘dat het niet door z’n werk kwam’. Hij lachte er een beetje vreemd bij en ging daarna heel snel verder met z’n verhaal.

Niet super geloofwaardig allemaal.

Dat is best jammer voor de rest van zijn boodschap, want die werd toch overschaduwd door het feit dat er blijkbaar iets mis is gegaan.
En als dat écht niets met bijlen te maken had, had hij het wel gewoon gezegd – toch?

Als jij nou wil dat iemand jou en jouw boodschap serieus neemt, en bereid is iets met jouw input te gaan doen, dan zijn er een paar dingen heel belangrijk om te doen.

Eén van die dingen is dat je moet zorgen voor kredietwaardigheid.

Dit betekent dat je nooit (maar dan ook echt nooit) liegt.
Je vertelt geen halve waarheden en je probeert je niet beter voor te doen dan je bent.

Hoe meer jij namelijk open en transparant bent over de simpele dingen in het leven, hoe meer men er vanuit gaat dat je net zo open en transparant – en dus eerlijk – bent over de serieuze dingen.

Kunnen ze je bij zoiets simpels als een pleister al betrappen op een klein doofpotje, dan creëer je de verwachting dat je vast ook wel iets achterhoudt bij belangrijkere dingen.

Om mensen in de eerste negentig seconden van jullie contact al te overtuigen, zijn er nog acht andere dingen die je in die anderhalve minuut moet doen.

Wanneer je die negen dingen zorgvuldig uitvoert, komt jouw publiek (of dat dat nou één iemand is of veertig) uit zichzelf tot de conclusie dat jij te vertrouwen bent en gaan ze je automatisch serieus nemen.

Wat die negen dingen zijn en hoe je ze precies doet, dat leren we je graag op 13 februari tijdens de masterclass ‘Overtuigen in 90 seconden’.

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies